За несколько дней до завершения Рождественского поста предлагаю вашему вниманию интервью с звукорежиссером, продюсером, преподавателем английского языка, дирижером и певцом церковного хора, журналистом и редактором Аароном C. Ханиш. Аарон дал интервью на английском языке, поэтому лучше всего читать первоисточник.
Let me introduce Aaron Hanisch, recording engineer, producer, English teacher, Church choir conductor, singer and journalist/editor to you.
Aaron gave the interview in English, so it's best to read the original source itself.
1. Три базовых вопроса, которые я задаю каждому герою рубрики. Three basic questions which I asked every respondent.
- Как давно Вы стали воцерковленным человеком? When did you become a member of the Orthodox church?
- Я присоединился к Православной Церкви в 2001 году. Я был крещен 12 сентября 2001 года в Антиохийской Православной Церкви в Соединенных Штатах. А в 2005 или 2006 году стал прихожанином Московского патриархата.
I joined the Orthodox Church in 2001. I was baptized September 12, 2001 in the Antiochian Orthodox Church in the United States. I joined the Moscow Patriarchate in 2005 or 2006.
- В связи с этим что изменилось для Вас в глобальном плане? What has changed for you globally in this regard?
- Это все изменило. Я стал церковным музыкантом, звукорежиссером, хоровым дирижером и певцом. Один из проектов, над которым я работал, получил премию "Грэмми", также я вошел в мир оркестрового дирижирования.
Если говорить подробно. Я был помощником звукозаписывающей / продюсерской группы и своего рода экспертом по православному церковному пению для объединенных хоров Канзас-Сити и Финикса при записи их диска "Рахманинов – Всенощное бдение". Эта запись получила премию "Грэмми-2016" за лучшее хоровое исполнение. Я также исполнял обязанности технического помощника при записи диска Владимиром Горбиком с Институтом ПаТРАМ “Научи мя оправданием твоим”. Эта запись была подана на премию "Грэмми" в номинации "Лучшее хоровое исполнение" в 2019 году.
Что еще более важно, я полностью изменил свою жизнь, переехав в Россию в 2015 году.
- It changed everything. I became a Church musician, sound engineer and choir conductor and singer. Some of the projects I worked on have gone on to win Grammy awards and nominations, and I have also entered the world of orchestral conducting.
If we talk in detail. I was an assistant to the Recording / Production team and a sort of “expert” giving an overview of Orthodox Church singing to the combined choirs of the Kansas City and Phoenix Chorales for their CD Rachmaninoff – The All-Night Vigil. This recording won the Grammy Award for Best Choral Performance in the 2016 Grammy Awards. I also was an engineer assistant in Vladimir Gorbik’s PaTRAM Institute Male Choir recording of Teach Me Thy Statutes (Научи мя оправданием Твоим), recorded at the Saratov Theological Seminary in Saratov. This recording was nominated for the category of Best Choral Performance in the 2019 Grammy Awards.
More significantly perhaps, I completely relocated my life, moving to Russia in 2015.
- Какие книги/подкасты/видеопрограммы/каналы Вы посоветуете смотреть и слушать, в частности, во время постов? What books/podcasts/video programs/channels do you recommend to watch and listen to, in particular during the fasts?
- Честно говоря, у меня вообще нет никаких рекомендаций из интернета. Я не использую интернет как реальный источник информации о Православной Церкви – в англоязычном мире слишком много экспертов, которые “знают неправильные вещи”. По моему собственному опыту, лучшее, что я могу предложить, – это ходить на службы и очень внимательно слушать тексты, которые на них поются и читаются. Они готовят путь к Рождеству нашего Господа, ко всей его жизни, учению и к его спасению, данному нам и завоеванному им через страсти, смерть и Воскресение.
Интервью с Аароном C. Ханиш ⇐ Беседка
Есть, конечно, отличные книги для чтения, но их выбор...
Есть, конечно, отличные книги для чтения, но их выбор настолько широк, что я не могу дать никаких конкретных рекомендаций. Лучше всего посещать службы, исповедоваться священнику, говорить с ним о том, где мы сейчас находимся на пути к спасению, и позволить ему вести нас. У них это очень хорошо получается!
-To be completely honest, I have no recommendations from the Internet at all. I do not use the Internet as a real go-to for information on the Orthodox Church – in the English speaking world there are too many experts that know the wrong kinds of things. From my own experience the best thing I can suggest is to go to services and listen very carefully to the texts sung and read in them. They prepare the way to the Nativity of our Lord, to all of His life and teachings and his salvation given us, won through His Passion, death and Resurrection.
There are certainly great books to read, but the scope of what exactly is so wide that I cannot make any recommendations specifically. The best course is to attend services, to offer Confession to the priest and talk to him about where we stand in our salvation and let him guide us. They are very good at this!
2. Индивидуальный вопрос Аарону. Individual question for Aaron.
- Что побудило Вас к переходу от протестантизма к православию? Что общего и разного у этих ветвей христианства? What prompted you to move from Protestantism to Orthodoxy? What do these branches of Christianity have in common and different?
- Самый короткий ответ на этот вопрос звучит так: «ни одно другое христианское исповедание не ощущается настолько чистым и истинным». Римско-католический опыт казался очень безличным и «утомленным» в той области страны, в которой я жил, плюс у меня были свои собственные предубеждения против этого направления. Я побывал во множестве протестантских групп, но почувствовал, что у каждой из них есть какая-то искусственная теология. Я понял это, когда слышал слова, часто повторяемые этими замечательными протестантскими миссионерами: “Христос – самое важное решение, которое мы принимаем”. Я верил, что они это имеют в виду, и знал, что я тоже должен был верить в это, но это всегда сводилось к какой-то импровизированной информации, не основанной на реальности или просто странной. Я никогда не принимал крещения ни в одной протестантской группе, потому что чувствовал, что мне придется “купить предложенную ферму целиком”, и это казалось бесчестным. Когда я познакомился с Православием, я впервые понял, что христианство здесь такое, какое оно есть на самом деле и каким оно всегда должно быть. Все имело смысл, и настолько, что я честно побежал в церковь, став православным христианином только через девять месяцев после того, как осознал этот факт.
- The shortest answer to this question is «no other Christian confession felt like it was completely pure and true». The Roman Catholic experience seemed very impersonal and tired in the area of the nation I lived in, plus I had my own biases against this communion. I sampled many Protestant groups, but sensed that each one of them had some sort of “manufactured” theology that evaded the truth, and I figured that, as these wonderful Protestant missionaries often said, “Christ is the most important decision we make”. I believed they meant this, and I knew I ought to be able to mean it too, but it always came down to some piece of improvised information that I found not to be reality-based or just strange. I never accepted baptism in any Protestant group because I sensed I would have to buy the whole farm that was offered, and this seemed dishonest. When I was shown Holy Orthodoxy, for the first time I realized that here was Christianity the way it really is, and the way it always should be. Everything made sense, and so much so that I fairly ran for the Church, becoming an Orthodox Christian only about nine months after I realized this fact.
-To be completely honest, I have no recommendations from the Internet at all. I do not use the Internet as a real go-to for information on the Orthodox Church – in the English speaking world there are too many experts that know the wrong kinds of things. From my own experience the best thing I can suggest is to go to services and listen very carefully to the texts sung and read in them. They prepare the way to the Nativity of our Lord, to all of His life and teachings and his salvation given us, won through His Passion, death and Resurrection.
There are certainly great books to read, but the scope of what exactly is so wide that I cannot make any recommendations specifically. The best course is to attend services, to offer Confession to the priest and talk to him about where we stand in our salvation and let him guide us. They are very good at this!
2. Индивидуальный вопрос Аарону. Individual question for Aaron.
- Что побудило Вас к переходу от протестантизма к православию? Что общего и разного у этих ветвей христианства? What prompted you to move from Protestantism to Orthodoxy? What do these branches of Christianity have in common and different?
- Самый короткий ответ на этот вопрос звучит так: «ни одно другое христианское исповедание не ощущается настолько чистым и истинным». Римско-католический опыт казался очень безличным и «утомленным» в той области страны, в которой я жил, плюс у меня были свои собственные предубеждения против этого направления. Я побывал во множестве протестантских групп, но почувствовал, что у каждой из них есть какая-то искусственная теология. Я понял это, когда слышал слова, часто повторяемые этими замечательными протестантскими миссионерами: “Христос – самое важное решение, которое мы принимаем”. Я верил, что они это имеют в виду, и знал, что я тоже должен был верить в это, но это всегда сводилось к какой-то импровизированной информации, не основанной на реальности или просто странной. Я никогда не принимал крещения ни в одной протестантской группе, потому что чувствовал, что мне придется “купить предложенную ферму целиком”, и это казалось бесчестным. Когда я познакомился с Православием, я впервые понял, что христианство здесь такое, какое оно есть на самом деле и каким оно всегда должно быть. Все имело смысл, и настолько, что я честно побежал в церковь, став православным христианином только через девять месяцев после того, как осознал этот факт.
- The shortest answer to this question is «no other Christian confession felt like it was completely pure and true». The Roman Catholic experience seemed very impersonal and tired in the area of the nation I lived in, plus I had my own biases against this communion. I sampled many Protestant groups, but sensed that each one of them had some sort of “manufactured” theology that evaded the truth, and I figured that, as these wonderful Protestant missionaries often said, “Christ is the most important decision we make”. I believed they meant this, and I knew I ought to be able to mean it too, but it always came down to some piece of improvised information that I found not to be reality-based or just strange. I never accepted baptism in any Protestant group because I sensed I would have to buy the whole farm that was offered, and this seemed dishonest. When I was shown Holy Orthodoxy, for the first time I realized that here was Christianity the way it really is, and the way it always should be. Everything made sense, and so much so that I fairly ran for the Church, becoming an Orthodox Christian only about nine months after I realized this fact.
Что касается различий, то это опять-таки слишком...
Что касается различий, то это опять-таки слишком большой вопрос, чтобы пытаться ответить на него в таком кратком формате. Однако, я могу начать: 37 000. Таково число протестантских деноминаций, существующих сегодня в мире, в основном в США. Число этих церквей росло из-за того, что кто-то не соглашался с богословской или пастырской точкой зрения, предложенной лидером одной группы, поэтому люди отделялись и создавали новую группу с новыми идеями. Этот процесс идет с тех пор, как началась протестантская Реформация, и новые церкви возникают каждый день или каждую неделю. Вы можете найти “христианскую” группу, которая верит во все, что вы хотите, если вы внимательно поищете.
As to the differences, this again is far too large a question to try to answer in such a brief format. However, I can give you a beginning: 37,000. That is the number of Protestant “denominations” (functionally singularly aligned Christian confessions) that exist in the world, mostly in the US, today. These churches grew in number because someone disagreed with the theological or pastoral point of view proffered by the leader of one group, so people split off and made a new group with new ideas. This process has been repeating since the Protestant Reformation began, and new Churches spring up every day or every week. You can find a “Christian” group that believes anything you want them to if you look hard enough.
Самое замечательное и чудесное в Православии то, что оно остается неизменным. Единственная ошибка, которую мы совершаем, – наша собственная, когда мы не обращаем внимания на то, чему учит Церковь. Сама Церковь никогда не отступала от Евангелия, и это истинная стабильность, которую нельзя найти нигде больше.
The wonderful and miraculous thing about Holy Orthodoxy is that it is unchanged. The only error we get into is our own from not paying attention to what the Church teaches. The Church herself has never wavered from the Gospel, and that is true stability that cannot be found anywhere else.
As to the differences, this again is far too large a question to try to answer in such a brief format. However, I can give you a beginning: 37,000. That is the number of Protestant “denominations” (functionally singularly aligned Christian confessions) that exist in the world, mostly in the US, today. These churches grew in number because someone disagreed with the theological or pastoral point of view proffered by the leader of one group, so people split off and made a new group with new ideas. This process has been repeating since the Protestant Reformation began, and new Churches spring up every day or every week. You can find a “Christian” group that believes anything you want them to if you look hard enough.
Самое замечательное и чудесное в Православии то, что оно остается неизменным. Единственная ошибка, которую мы совершаем, – наша собственная, когда мы не обращаем внимания на то, чему учит Церковь. Сама Церковь никогда не отступала от Евангелия, и это истинная стабильность, которую нельзя найти нигде больше.
The wonderful and miraculous thing about Holy Orthodoxy is that it is unchanged. The only error we get into is our own from not paying attention to what the Church teaches. The Church herself has never wavered from the Gospel, and that is true stability that cannot be found anywhere else.